2010-01-26

Kósa óbester

A művészetnek és a művészeknek szükségük van mecénásokra és donátorokra. Még a tehetséges képzőművészek többségének is, hát még azoknak, akik nem azok, és csak akkor van reményük például képeik eladására, ha rendelésre festenek: pontosan azt és pontosan úgy, amit és ahogy rendelnek tőlük. (Az ilyet persze prostituálódásnak is lehet hívni némi rosszindulattal - úgyhogy hívjuk is annak.)

Az alábbi, 28 négyzetméteres, Huszártalálkozó 2010 című műalkotást - melyből csak kis részletet van módunk bemutatni - egy Boros József nevű debreceni hotel- és sokmindenmás-tulajdonos rendelte új szállodája halljába, és tegnap meg is volt az ünnepélyes avatás. A nagyvállalkozó maga szerényen meghúzódik a kép alján, az első sorban, bájos leánya és sokra hivatott fiúgyermeke - szelíd szeretetet és feltétlen tiszteletet egyként árasztó - karéjában.
De Boros úr talán rá se szánta volna magát e nagyvonalú gesztusra, e lenyűgöző pannó szponzorálására, ha nem gondolna végtelen hálával Kósa Lajosra, városa polgármesterére, aki önzetlen segítséget nyújtott számára. Szerény viszonzásul a kép középpontjában ő látható (érthetetlen okokból nem a fehér paripán pompázik, ám gyönyörű, panyókára vetett dolmányának skarlátvöröse - micsoda festőbravúr! - mintegy rímel a donátor nadrágjának színére).
A mű (amelynek hátterében valamelyik nagy debreceni folyam hömpölyög) további szereplői között az érdemdús helyi notabilitások szinte mind feltűnnek, alpolgármestertől főépítészig - de teljes felsorolásukra nem vállalkozhatom, mert sajnos nem ismerem mindegyiket. (Pedig igencsak kíváncsi lennék, főleg a piros rózsát átvevő kecses kisasszony balján álló, mustárszín mentés délceg úr kilétére, aki a megszólalásig hasonlít az ifjú Joszif Visszarionovicsra.)
A jeles mester - Boros Gyula, jegyezzük meg a nevét! - fenti remeke óhatatlanul eszembe juttatja a mintegy tíz évvel ezelőtt készült, hasonló érzeményeket és élénk médiaérdeklődést kiváltó másik gigászi méretű festményt, a Millenniumi Magyar Kormány a Korona évében címűt, amelynek azonban mostoha sors jutott: a megrendelő nem vette át Róth Istvántól, az alkotótól, és a néhány évvel későbbi árverésen - a kép valódi értékét meg sem közelítő 25 millió forintos áron - sem kelt el. Érthetetlen a dolog, annál is inkább, mert a kép két főalakjának egyike úgy nyilatkozott, hogy a festmény méltó helye a köztársasági elnöki rezidenciában, a Sándor-palotában lenne.
Hát ha ott nem is, de a nyilatkozó szívéhez oly közel álló kisgazda-fellegvárban, a Nagyatádi Szabó-házban szerencsére megtekinthető a 14 négyzetméteres alkotás, mert egy bizottság - felismerve a kép rendkívüli jelentőségét - pártfogásába vette, és elszállíttatta az üzemeltetésében levő emlékházba, Csokonyavisontára.

9 megjegyzés:

  1. Igen, igen, igaz. (De azért lett ő még vénebb is annál, mint azon a megnyerő, erőt sugárzó, mindnyájunkapja-fotón.)

    VálaszTörlés
  2. Rembrandt Éjjeli őrjárat-a is megrendelésre készült, és az elkészülte után is mindenki fanyalgott... Majd az utókor dönt!

    VálaszTörlés
  3. Üdvözlet.
    Az analógia tökéletes. Az utókor döntésére pedig pár száz év múlva visszatérünk.

    VálaszTörlés
  4. Nem freskó

    Mivel a szövegben Boros Gyula festőművészt dilettánsnak titulálták, a Cívishír megkereste az alkotót, és megkérte, reagáljon a róla elhangzott kijelentésre.
    A művész először is tisztázta: a Kósa Lajost is ábrázoló alkotás semmiképp nem freskó. – A freskót ugyanis friss, még nedves vakolatra, mészvíz és mésztej különböző pigmentekkel való keverésével készítik. Az olajfestmény azonban vászonra, fára vagy más hordozókra készül, olajtartalmú festőszerek és pigmentek keverésével.
    A Modem „kinyilatkozásával” kapcsolatban azt mondta: érzése szerint veszélyes vizekre eveztek. – Valójában nem vették a fáradságot, hogy megpróbáljanak a kép valódi tartalmához, jelentéséhez jutni. Úgy ítélkeznek, hogy kiragadnak az egészből egy kis részletet, közzé teszik, összehasonlítják egy teljesen más stílusú és felfogású képpel, amely szerintük remekmű lehet.

    Hol vannak a valódi kérdések?

    Boros Gyula kifogásolja azt is, hogy konkrétumot nem írnak, választásra szólítják fel a jóhiszemű, de lehet, hogy laikus olvasókat, pellengérre próbálnak állítani szintén jóhiszemű, és mindenképpen jóakaratú alkotókat. – Hol vannak, szakértő urak, a festészet valódi kérdései? Kompozíció, ritmus, formák és színek, terek, képen belüli ornamentika, rajz és folthatás, ellenpontok és hangsúlyok, dinamika... És hol van a gondolat szabadsága? Ja és hol van az érzelmi intelligencia egyik fő ismérve, a humorérzék? – tette fel a kérdéseket bírálóinak a festő, hozzátéve: mert ha nem vennék észre, itt arra is szükség van a tárgy megértéséhez. – Őszintén sajnálom azokat, akik elvesztették a könnyed játék képességét, akiknek értékes csak az lehet, ami tragikus, egy kicsit oszladozik, penészes, ja és igen, sokszor bosszantóan unalmas. A Modem közleményében az is olvasható, hogy nevetséges és szánalmas a reneszánsz hagyományoknak a – megrendelő, mecénás és alkotóművész együttműködése – felelevenítése. – Nos, ez a viszony soha sem szűnt meg, csak a szereplők változtak, de azok is csak látszólag. Az eredmény mindig lehetett remek- vagy fércmű is, függetlenül a körülményektől. Egy felmerült igény, óhaj éppúgy lehet inspiráló, mint egy saját élmény, érzés, vágy.

    Politika? Ugyan!

    – Ennek a képnek semmiképp nem volt célja és feladata, hogy politikai tartalmat, jelentést közöljön. A megrendelő saját tulajdona a szálloda, amely családi vállalkozásként működik. A képet saját magának készíttette, a portrék a családot és a barátokat ábrázolják, szándékunk szerint egy nemzetközi huszártalálkozó vidám napjáról mutat be mozaikokat – nem kevés humorral és műgonddal. A kép majdnem 12 méter hosszú és 2 méter 38 centiméter magas. Az állandóan emlegetett Kósa-arc ebből csak körülbelül 10 négyzetcentiméter, valójában úgy kell megkeresni. Azt hiszem, ez sokat elárul a bírálók felületességéről – foglalta össze mondandóját a művész.
    Boros Gyula szerint meg kéne tanulnunk elfogadni a gondolkodásban is a másságot – ő mindenesetre erre törekszik.

    B. Gergely Krisztina

    VálaszTörlés
  5. Boros Gyula festőművész úrnak igaza van: a humorérzék elengedhetetlen. A Cívishír-beli nyilatkozata elolvasásához különösen.

    VálaszTörlés
  6. A teljes iromány itt
    (Csak a rend kedvéért.)

    VálaszTörlés

Free counter and web stats