Idővel egyre több kudarcot és veszteséget könyvelhet el az
ember. De hát Halász Péter szerint is
kudarctól kudarcig vezet az út, bár azt hiszem, ő ezt úgy értette, hogy ez az
egyetlen helyes út. De most nem egy kudarccal, hanem egy veszteséggel akarok
valamit kezdeni, ahogy mondják, elvégezni
a gyászmunkát, ennek több fázisa van, és nekem úgy tűnik, hogy a „tagadási” és az „elfogadási” fázis határán a legnehezebb. Ilyenkor
jót tesznek a különféle zenék.
Vagy az is jó, ha az ember ír valamit. Én most ezt írtam.
A temetőcsősz szerint a sírásó már elment. Miért keresem,
kérdezi. Egy
pillanatra elgondolkodom, a sírásáson
kívül vajon milyen ügyben kereshetném a sírásót. Aztán úgy döntök, hogy
valószínűleg nem szokás a sírásóval beszélni, de engem a temetkezési
szolgálattól küldtek, hogy kérdezzem meg, ásnak-e egyáltalán sírt, az
ősszel sok eső volt,
lehet, hogy magas a talajvíz. Elmondom ezt a csősznek, aki szerint ez hülyeség,
nem emlékszik, hogy ne ástak volna a belvíz miatt. Ezzel a helytörténeti
közléssel megyek vissza a városba. A lelkészi hivatalba kell még mennem a
sírhely miatt. A tábla szerint fél óra múlva lesz ügyfélfogadás, ez várni sok,
mást elintézni kevés, de mivel nem is akarom későbbre hagyni ezt, inkább
az udvarban várok. Számolom a
lábázat tégláit,
eleinte csak szemmel követem a sorokat, de így mindig eltévesztem, ha séta
közben számolnám, akkor túlságosan lassan kéne haladni, ami furcsán
nézne ki, de hát úgy sincs itt senki. Egy
sorban
huszonhat téglát számolok, egy tégla harminc centi lehet, vagyis hét-nyolc
méterre lehetek a lépcsőtől, állapítom meg, amit addig is láttam, és ekkor üti
a nagytemplom a háromnegyedet. Előveszem nagyapám óráját. Délelőtt csak betettem a táskámba. Most nézegetem. Mintha
gyerekkorom óta nem is változott volna, talán fakóbb a fekete ripsz óraszíj,
aminek a végein a grafitszürke vasalat kifényesedett, de egyébként pont
olyannak látom, mint gyerekkoromban. Tíz órát mutat - vajon ma délelőtt állt
meg, vagy még tegnap este? Végre jön valaki, nem az irodába megy - mondja
mindjárt -, de menjek csak be, várjak az előtérben. Bemegyek, semmivel sincs
melegebb a félhomályos teremben. A falak mellett körben kárpitozott székek,
középen összekötözött fenyők hevernek, öt-hat darab is lehet, de nem érezni
fenyőillatot. Már elmúlt két óra, mégsem bánom, hogy nincs itt senki, sosem váltottam
meg sírhelyet, és most mintha lelkifurdalást éreznék, amit nem
kellene éreznem, talán nem is ezt érzem, de nem tudom,
hogy pontosan mit. Sétálgatni kezdek a teremben. Az iroda mellől nem
látszott a harmónium, az egyik ablakfülkében áll, ez a felfedezés kizökkent. Jó lenne
felnyitni, megnézni a légáramoltató szerkezet gombjait, de végül
csak nézegetem, mint az órát. A pedálokat posztóval
vonhatták be, a széleknél kirojtosodott, középen pedig már átütött a
deszka, de néhol még látszik valamennyi az eredeti kék anyagból. Leguggolok,
hogy megtapogassam ezeket a kék foltokat. Azt szeretném, ha csoda történne, és
selymesnek, puhának érezném ezeket a fosszíliákat. De mint álomban
szokott, épp nem tudok hozzáérni, világos sáv jelenik meg
a padlón, megérkezett az ügyintéző. Fél óra múlva megváltom a sírhelyet.
99%,hogy látta/látták ezt a filmet,de az 1% miatt azért mégis megemlítem, Marin Maraisról is szól.
VálaszTörlésIgen, köszönöm, valóban láttam, meg is emlékeztem róla itt
VálaszTörlésOFF: ajjjaj! újabb bizonyíték a memóriám romlására...
VálaszTörlés